Den här veckan blir det en lite annorlunda läxa.
Ingen läsläxa men däremot en skrivläxa som är aktuell nu eftersom de ska skriva om den bästa klassfesten/100-dagarsfesten.
Barnen har under lektionen idag kommit med många olika förslag om hur den bästa festen skulle kunna vara, hur det kan se ut i klassrummet, vad som ska ätas, vad som ska hända och om det kanske kommer att bli någon överraskning och vad det i sådana fall skulle kunna vara. Sedan har barnen valt ut olika av dessa alternativ som de sedan skrev i sina planeringar i form av stödord. Dessa ska de använda sig av hemma för att skriva sin text. Det första pappret är som ett stöd för att sedan skriva om den bästa klassfesten i en text med meningar.
Jag har sagt att jag kommer att titta extra mycket på stavning, skrivregler (stor bokstav, mellanrum, punkt) samt att de ska ha använt alla sina stödord i texten.
Lycka till!
Ingen läsläxa men däremot en skrivläxa som är aktuell nu eftersom de ska skriva om den bästa klassfesten/100-dagarsfesten.
Barnen har under lektionen idag kommit med många olika förslag om hur den bästa festen skulle kunna vara, hur det kan se ut i klassrummet, vad som ska ätas, vad som ska hända och om det kanske kommer att bli någon överraskning och vad det i sådana fall skulle kunna vara. Sedan har barnen valt ut olika av dessa alternativ som de sedan skrev i sina planeringar i form av stödord. Dessa ska de använda sig av hemma för att skriva sin text. Det första pappret är som ett stöd för att sedan skriva om den bästa klassfesten i en text med meningar.
Jag har sagt att jag kommer att titta extra mycket på stavning, skrivregler (stor bokstav, mellanrum, punkt) samt att de ska ha använt alla sina stödord i texten.
Lycka till!
Sida 1 - planering
Sida 2 - Skriva text med hjälp av stödord från sida 1
Kommentarer
Skicka en kommentar